"اسباب بازی به عنوان هویت‌ سازترین کالای فرهنگی، پیش نیاز اساسی برای تغییر ساختار و شخصیت آینده کودکان است."

آشفته بازار در بازار اسباب بازی/ ۸۰ درصد اسباب بازی ها خارجی است

حامد تأملی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران با بیان این مطلب  در گفت وگو با قدس آنلاین با تأکید بر اینکه که بازی و اسباب بازی در حوزه آموزش و اثرگذاری فرهنگی نقش جدی دارد، می افزاید: در دنیا ۲۵ درصد اسباب بازی هایی که تولید می شوند تحت مجوز کاراکترها هستند و همذات پنداری که کودک با آن شخصیت ها انجام می دهد سبب شده اثرات مثبت یا منفی و حتی اثرات غیرفرهنگی فراوانی در شکل گیری شخصیت و رشد کودک داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه اسباب بازی در همه ابعاد شخصیتی کودک نقش مهمی دارد، می گوید: در حوزه فرهنگی هم در کودکی و هم در سنین نوجوانی اسباب بازی می تواند نقش مهمی داشته باشد.ضمن آنکه درحال حاضر در بخش کمک آموزشی و در حوزه تعلیم و تربیت یکی از مهم ترین ابزارها همین اسباب بازی ها هستند که نقش دارند.

مسئول پیشین کارگروه بازی و اسباب بازی ستاد توسعه فناوری های نرم  حوزه ریاست جمهوری درخصوص نزدیکی اسباب بازی های موجود در بازار با فرهنگ و هویت ایرانی بیان می کند: برخی از اسباب بازی ها بخصوص عروسک های موجود با فرهنگ ما همخوانی و تطابق ندارند و اثرات مخربی برای کودکان دارند؛ محصولاتی که در بازار موجود است نه‌ تنها با اصولِ فرهنگی کشور مطابقت ندارد، بلکه از نظر بسیاری از کشورها نیز مورد تأیید برای رشد سلامت کودکان نیست.

تأملی ادامه می دهد: متأسفانه بسیاری از اسباب‌ بازی‌های خارجی از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود بخصوص در بخش عروسک ها که شخصیت های کارتونی خارجی موجود در بازار اصلاً با فرهنگ ما همخوانی ندارند و این موضوع نظارت بر ورود این کالاها را برای شورای نظارت بر اسباب‌بازی دشوار کرده است.

وی در خصوص گرانی بسیاری از اسباب بازی های موجود در بازار نیز عنوان می کند: از آنجا که پایه اصلی خرید مواد اولیه بسیاری از اسباب بازی ها مثل پلیمرها، چوب و ...با دلار قیمت گذاری می شود، نوسان نرخ این ارز و بالا رفتن نرخ مواد اولیه، هزینه نیروی انسانی، هزینه های جانبی مثل حمل و نقل و... که در قیمت تمام شده اسباب بازی نقش تعیین کننده دارند، سبب شده اسباب بازی با قیمت های بالایی به دست مصرف کنندگان برسد و در نتیجه سبد خانوارها از این کالا بسیار خالی تر از گذشته باشد.

وی موضوع اصلی که فروش اسباب بازی را در یکی دو سال اخیر تحت تأثیر قرار داده، را کم شدن قدرت خرید خانوارها می داند و ادامه می دهد: همین کاهش قدرت خرید و کشش بازار اجازه نداده که تولید کننده ایرانی قیمت ها را خیلی افزایش دهد و با شرایط فعلی سود تولیدکنندگان پایین تر آمده است و به نظر می رسد اگر شرایط  نوسانات ارزی و بحث تورم حل نشود امسال هم یک رکود جدی در صنعت اسباب بازی داشته باشیم.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار و ممنوعیت واردات برخی انواع اسباب بازی در سال های گذشته موجب افزایش تولیدات اسباب بازی ایرانی شد و درحال حاضر بیش از ۲۰ درصد محصولات اسباب بازی موجود در بازار اجناس ایرانی هستند، می گوید: پس از دوسال کرونا که یک رکود کلی در صنایع بخصوص در صنعت اسباب بازی ایجاد کرده بود سال گذشته  گشایش خوبی در بحث فروش داشتیم، ولی مشکل اصلی یعنی کاهش قدرت خرید خانوارها همچنان مشهود است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر قرار است در حوزه اسباب‌بازی اتفاقات مثبتی رخ بدهد باید بخش های خصوصی با شناخت نسبت به یکدیگر، هم‌افزایی پیدا کنند، تصریح می کند: در حوزه‌های مختلف اسباب ‌بازی نیاز به هم‌ فکری و ارائه راه ‌حل‌های جدید داریم، اگر صرفاً بخواهیم با نگاه دولتی به موضوع اسباب‌ بازی نگاه کنیم، بعید است اتفاق خوبی بیفتد؛ بنابراین باید یک مطالبه ‌گری از سوی بخش خصوصی اتفاق بیفتد.

خبرنگار: مهدی توحیدی

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.